-

Tips bij het stoppen met roken

Stoppen met roken is moeilijk. Dat weten wij. Daarom vind je hier adviezen om te stoppen met roken.

Stoppen met roken, dat doe je niet in één-twee-drie.

Analyseer je rookgewoonten

Schrijf elke sigaret op die je normaal gezien op één dag rookt. Geef uzelf 2 tot 3 weken om te kijken wanneer en waarom je zin krijgt om te roken. Deze analyse van je gewoonten is een goede manier om je voor te bereiden om te stoppen met roken.

Maak een lijstje van de redenen waarom je wil stoppen

Maak een lijstje van alle redenen die je ertoe aanzetten te stoppen. Vergeet daarbij niet de voordelen voor je gezondheid te vermelden. Zo zal bijvoorbeeld je smaak aanzienlijk verbeteren en verdwijnt je ochtendhoest.

Leg een begindatum vast

Beslis op welke dag je zal stoppen en duid deze dag met een markeerstift aan in je agenda. Vermijd speciale gelegenheden. Op zulke dagen is stoppen moeilijk. Als iemand uit je omgeving tegelijk met je stopt, zal je het veel gemakkelijker hebben.

Maak het bekend

Zeg je familie en vrienden dat je bent gestopt met roken. Vraag hen je te helpen door niet meer in je bijzijn te roken, en je geen sigaret aan te bieden.

Bereid je voor

Gooi je asbakken, pakjes sigaretten, lucifers en aanstekers weg. Dat kan je soms helpen wanneer je in de verleiding komt. Zorg ervoor dat je de eerste dagen iets hebt om de sigaret te vervangen. Als je handen leeg lijken, neem dan een balpen of potlood vast.

Verander je dagelijkse routine

Doe aan lichaamsbeweging

Beweeg meer. Je zal zich meer ontspannen en fitter voelen, en het is goed voor de moraal. Neem de trap in plaats van de lift. Ga zwemmen of joggen tijdens je middagpauze. Neem een fitnessabonnement.

Bereid je voor

Wees voorbereid op situaties waar je het roken het meest zult missen, bijvoorbeeld na het eten, of wanneer je telefoneert of een kopje koffie drinkt. Zorg ervoor dat je iets anders bij de hand hebt, zoals een glas fruitsap of een nicotinevervanger.

Vermijd plaatsen waar veel wordt gerookt, zoals cafés.

Eet gezond

Wanneer een roker stopt met roken, komt hij gemiddeld 2 tot 3 kg bij. Gezond en evenwichtig eten is dus een aanrader. Probeer dit extra gewicht niet onmiddellijk weer kwijt te spelen. Stoppen met roken is al moeilijk genoeg.

Denk aan je doelstelling

Wanneer je een uitschuiver maakt en een sigaret rookt, betekent dat niet dat alles verloren is. Zie het als een kleine tegenslag en blijf verder proberen om te stoppen met roken.

Geniet van een leven zonder tabak. Denk positief, concentreer je op wat je hebt gewonnen, niet op wat je hebt verloren.

Vergeet niet dat je vroeger niet rookte en je de tabak ook niet miste, al is dat misschien lang geleden.

Vraag advies aan jouw apotheker of arts. NICORETTE® bevat nicotine en is een geneesmiddel voor volwassenen. Buiten het bereik van kinderen bewaren. Geen langdurig gebruik zonder medisch advies. Lees aandachtig de bijsluiter. Johnson & Johnson Consumer NV.